Alex Cattaneo50-Klavier

1997, Locarno Monti TI

Portrait Alex Cattaneo

Alex Cattaneo nasce il 4.06.1997 a Locarno dove attualmente frequenta la quarta classe del Liceo Scientifico cantonale.

A nove anni inizia lo studio del pianoforte. A partire dal 2008 studia sotto la guida del docente Redjan Teqja, con il quale continua gli studi presso la sezione pre-professionale del Conservatorio della Svizzera Italiana di Lugano.
Dal 2011 al 2015 partecipa al Concorso Svizzero della Gioventù vincendo il 2º premio con Duo pianistico, 1º premio Musica da camera Pianoforte/Violoncello, 1º premio e 1º premio con lode come solista.

Alla finale del Concorso Svizzero del 2015 si aggiudica, come premio speciale, la partecipazione ad una serie di concerti in Svizzera come pianista solista con l’Orchestra Bergensamble Arosa.

Nel 2013 e 2015 vince il Primo Premio al Concorso Internazionale per Giovani Musicisti di Legnago (Italia) come solista nella sua categoria.

Come concertista ha partecipato a diversi eventi musicali come:

• «Il Tocco di Venere», musical  con concerti a Locarno e Lugano.
  • «In viaggio con Mozart», tre concerti ad Ambrì, Biasca e  Gordevio.
  • «Little Jazz Mass», di Bob Chilcott, per pianoforte, batteria, contrabbasso, Coro giovanile del Conservatorio e Coro di voci bianche con concerti a Lugano, Locarno e Novaggio.
  • Concerto di Gala presso il Conservatorio della Svizzera Italiana con musiche di B. Smetana per due pianoforti a 8 mani.

English version

Alex Cattaneo was born on 04/06/1997 in Locarno where he is currently in the fourth class of the «Liceo Scientifico cantonale».

At nine he begin studying the piano. Since year 2008 he is under the guidance of the teacher Redjan Teqja, with whom he continues his studies at the pre-professional section of the Conservatory of Italian Switzerland in Lugano.
From 2011 to 2015 he is in the Swiss Youth Competition, winning the 2nd prize with Piano Duo, 1st prize Chamber Music Piano/Cello, 1st prize and 1st prize with distinction as soloist.

At the final of the Swiss Competition of 2015 he wins, as special prize, the participation in a series of concerts in Switzerland as piano soloist with the Orchestra Bergensamble Arosa.

In 2013 and in 2015 he wins the first prize at the International Competition for Young Musicians in Legnago (Italy) as a soloist in his category.

As a concert artist, he has participated in several musical events such as:

• «The Touch of Venus», a musical with concerts in Locarno and Lugano.
  • «Traveling with Mozart», three concerts at Ambrì, Biasca and Gordevio.
  • «Little Jazz Mass» by Bob Chilcott, piano, drums, bass, the Conservatory Youth Choir and Children’s Choir with concerts in Lugano, Locarno and Novaggio.
  • Gala concert at the Conservatory of Italian Switzerland with music by B. Smetana for two pianos eight hands.

Repertoire

Solistico

F. Schubert

• Impromptu Nr. 2 in E flat, Op. 90, allegro